The Blue Diamonds in Venlo

door Sef Derkx.


Woensdag 7 april 2020 – Vanmorgen lazen we in De Limburger de overlijdensadvertentie van Piet Janssen. Hij was een van de trouwste volgers van de Floddergatsblog. Via Facebook reageerde Piet vaak met aanvullende informatie. Jaren geleden interviewde ik hem over zijn jaren bij V&D. Als chef van de Discobar engageerde hij The Blue Diamonds.

Ramona was in 1960 al dertig jaar oud toen de broers Riem en Ruud de Wolff het liedje in de studio opnamen. Het tempo van hun versie was iets hoger dan het origineel en er was gitaarwerk bijgekomen. En vanzelfsprekend was er de  harmonie tussen de twee stemmen.  Ramona werd een wereldhit. De broers bezongen haar in het Engels, Duits, Spaans en Maleis. Uiteindelijk werden er wereldwijd twintig miljoen singles verkocht. Op vrijdag 21 april 1961 bezocht het muzikale duo Venlo. Het werd een historische dag voor V&D. Als eerbetoon aan initiator Piet Janssen herplaatsen we deze Floddergatsblog.


Vleesstraat in de jaren zestig (collectie Mooder Maas)

Vroom & Dreesmann was in het midden van de jaren zestig een geliefde hangplek van de opgeschoten jeugd. Als je platzak was, hield je je op bij de hoofdingang. Onder de blazers was het daar ’s winters lekker warm. Had je geld, dan kon je in het restaurant zitten. Met een kop koffie, glas frisdrank of pilsje. Je deed er zo lang mogelijk over. Op een gegeven moment liep het zo de spuigaten uit dat er paal en perk aan werd gesteld aan de tijd die je aan het nuttigen van een consumptie mocht besteden. De muziekafdeling die begin jaren zestig op de eerste etage openging en die de prachtige naam Discobar meekreeg, was de eerste zaak in Noord-Limburg waar popmuziek werd verkocht. De man die er jaren heeft gewerkt en die tot boegbeeld werd, is Piet Janssen zoon van de tekstschrijver en dichter Harrie Janssen. De man ook van bekende vastelaovesliedjes als  Ik bin van Janssen en het absolute pareltje Dich maks de kachel met mich aan, Marieke. Zoon Piet was in 1953 begonnen bij V&D, werkte er tot aan zijn diensttijd en kwam terug toen die er opzat. Bij zijn heraantreden kreeg hij van de directie te horen dat hij geplaatst zou worden op de nieuwe muziekafdeling. De Discobar dus. Muziek was een kolfje naar Piet’s hand. Hij ontplooide allerlei activiteiten om de Discobar in de vaart der volkeren op te stuwen.

discobar3 discobar4

Discobar (collectie Piet Janssen) 

Beroemde Nederlandse tienersterren uit het begin van de jaren zestig waren de broers Ruud en Riem de Wolff, beter bekend als The Blue Diamonds. Het was de Nederlandse variant op de Everly Brothers. Piet contracteerde ze voor een akoestisch optreden en signeersessie voor het lieve bedrag van vijfhonderd gulden. Hij moest er van de manager meteen Mieke Telkamp bijnemen die als gage honderd gulden toucheerde. Het optreden was gepland op 21 april 1961 van twee uur tot half vijf. In de weken ernaartoe gebeurde het ongelooflijke: The Blue Diamonds kregen een grote hit met het magistrale nummer Ramona. Het was een cover van een liedje uit een film uit 1927. Ramona stond wekenlang op nummer een in Nederland, België, Noorwegen en Duitsland. Zelfs in de Verenigde Staten bleef het niet onopgemerkt. Piet Janssen had dus het geluk waarvan de Duitsers zeggen dat het ‘die Tüchtige’ toekomt. Maar de directie van V&D en de politie maakten zich grote zorgen. Zou men de fans wel in bedwang kunnen houden als het populaire duo in Venlo verscheen? Enkele dagen tevoren verscheen in artikel in Dagblad voor Noord-Limburg waarin verslag werd gedaan van de voorbereidingen. Om te voorkomen dat Ruud en Riem onder de voet gelopen zouden worden, was er een stevige balie gemaakt waarachter het muzikale duo plaats kon nemen. In de rug waren ze gedekt door een muur. De krant vermeldde tevens dat enkele politieagenten in de buurt zouden blijven ‘voor het geval het er te onstuimig aan toe mocht gaan’. Dat zou geen overbodige maatregel blijken.

266px-the_blue_diamonds_914-2294   mieketelkamp

The Blue Diamonds en Mieke Telkamp, jaren zestig (particuliere collectie)

Op de vrijdag dat The Blue Diamonds en Mieke Telkamp naar Venlo zouden komen, stond het ’s morgens al zwart van de mensen in de Vleesstraat. Drommen fans hielden zich ook op rond de rotonde bij het viaduct. Het gerucht ging namelijk dat de artiesten vanaf die zijde over de Maasbrug de stad in zouden rijden. Het was zo druk dat het verkeer moest worden omgeleid. Toen de artiesten met een vertraging van een uur verschenen, was er geen houden meer aan. Een etalageruit en draaideur sneuvelden. In allerijl werden verkopers van andere afdelingen bij V&D opgetrommeld om assistentie te verlenen in de Discobar. Met desastreuze gevolgen voor de werkplekken die ze hadden verlaten. Die werden in een mum van tijd leeg gestolen. De duizenden fans schreeuwden inmiddels om het hardst om een handtekening op een foto, grammofoonplaat, sjaal, blocnote of toegestoken arm. De journalist van de krant constateerde: ‘Om er een beetje vaart achter te zetten, zette elke blauwe diamand op één kaart een handtekening van zich zelf en één van zijn broer. We hebben toch dezelfde, zo verdedigden zij deze valsheid in geschrifte.’ Het geplande optreden werd afgeblazen. V&D en politie waren doodsbenauwd dat de vlam dan helemaal in de pan zou slaan. Het bleef bij het signeren. Er werden die dag bijna duizend singletjes van Ramona verkocht, maar de schade aan het pand en door diefstal was vele malen hoger dan de winst. In de jaren die volgden zouden nog meer artiesten naar de Discobar van V&D komen. Denk aan Die Black Foöss, Freddy Breck en onze eigen Static. Maar het zou er in de Discobar nooit meer zo wild aan toegaan als op die legendarische vrijdag de 21ste april 1961.

publiciteitsfoto-static918

Fanfoto Static (collectie Hay Joosten)

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl

© Sef Derkx

 

2 gedachtes over “The Blue Diamonds in Venlo

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.